torsdag 14 oktober 2010

Möten

Jag var i Stockholm i veckan på ett möte på hemvägen blev jag sittande med ung man från Kina. Han hade varit i Bergen, Norge och var nu på väg till Köpenhamn. Han hade råkat befinna sig i Norge när Nobels Fredspris delades ut till den kinesiske människorättsaktivisten Liu Xiaobo. Jag försökte fråga honom om Liu Xiaobo, men han hade ingen aning om vare sig fredspris eller någon människorättsaktivist. Vi småpratade i väntan på våra respektive tåg, och så skildes våra vägar för att aldrig korsas igen.
Jag med en undran om hur västvärlden ser på och informerar sig om Kina, och han med några svenska glosor som jag lärde honom, en ung man på väg att erövra världen.

Så många möten och kontakter under en vecka, korta ögonblick, långa samtal,vardagens småprat och så det där häpnadsväckande mötet....som t.ex ikväll efter träningen när jag mötte en man som duschade med träningskläderna på hel och hållen. Jag upphör aldrig att förundras över den förunderliga människan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar