söndag 24 oktober 2010

Frustrerad gubbe

Jag börjar bli en gnällig gubbjävel men....
Regeringen "kom ut" med en nya budgetpropositionen 12 oktober, en propp som andas åtstramning på kulturområdet. De områden man prioriterar kulturbyggnads vård, kulturella och kreativa näringar och skapande skola. Kulturbyggnader som Statens Fastighetsverk håller efter behöver naturligtvis skötas. Kungliga Operan har bl.a figurerat i debatten, nu får väl vi medborgare vara med och fixa en välbehövlig uppsnyggning?

När det gäller skapande skola som får 37 miljoner mer i kassan än förutvarande år så kan man ju diskutera, för nu ska pengarna räcka till hela grundskolan(istället för som nu årsk.4-9) från ca 22 miljoner per stadium till ca 15 miljoner per stadium och år. Jag vet inte om det är att satsa på barn och ungdom egentligen?
Sådant som jag brinner för stramas åt. En ny rubrik har fått ersätta en gammal, folkrörelsepolitik har blivit "Politik för det civila samhället".
Jag är väl konservativ och jag kan förstå att folkrörelsebegreppet hör till en svunnen tid i denna indvidualismens tidsålder, men jag gillar inte hur man systematiskt tvättar dagens samhälle rent från sådant som jag är uppväxt med, solidaritet och kampen för det gemensamma.
Riksteatern, med sina 230 lokala föreningar runt om i landet, får ett minskat anslag från 264 miljoner till 252 miljoner. Dessutom får Riksteatern ett delvis förändrat uppdrag med mer av stödjande och mer av pedagogisk inriktning, iställer för egna produktioner. En levande folkrörelse som ska passas in i ett system, samverkansmodellen.

När dessutom kommunerna drar ner anslag till de lokala kulturföreningarna på grund av snålblåsten som råder.Då fäller jag upp kragen på min vinterrock och sveper den tätare om mig, stretar vidare och tänker om fyra, då jävlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar