lördag 23 juli 2011

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Så sammanfattar Evelyn Beatrice Hall, Voltaires attityd gentemot en meningsmotståndare. Jag blir bedrövad över vad människans förvridna inre kan åstadkomma. Det hat som kommer till uttryck är så monumentalt, och visar på den sårbarhet som omger ett demokratiskt öppet samhälle.
Faran i vårt samhälle att tillgängligheten är så stor, att någon kan sitta hemma på kammaren och koka ihop egentligen vad som helst. Skallet mot demokratins företrädare har dessutom varit högt och ibland rejält nedskitat, och det tror jag ibland har fungerat som smörjmedel för dessa gökar i existensen utkant. Detta och deras utanförskap som det också naturligtvis handlar om.
Vad är då motmedlet, fler poliser, längre fängelsestraff? Nej jag är fast övertygad om att
vi måste skapa ett ännu öppnare samhälle. Ett samhälle där solidaritet och gemenskap sätts i förgrunden, och där vi gemensamt sörjer för den sociala välfärden. Inte som nu ett samhälle som bygger på ekonomismen och att du i valfrihetens namn ska kunna välja själv och välja bort.
Vi behöver hjälpas åt, och bara genom att arbeta tillsammans kan vi skapa trygghet och verklig frihet.
Men naturligtvis, du som inte tycker som jag, du har rätt att ha din egen åsikt, och det respekterar jag dig för, men bara om vi kan snacka om det, för det är så demokratin fördjupas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar