fredag 20 augusti 2010

Kultur-en demokratisk rättighet

Alla människor har rätt att vara med och säga sin mening, men vi har olika sätt och möjligheter att uttrycka oss på.
Jag träffade Hampus under några år, han var gravt funktionshindrad, och han kunde endast tala med ögonen. Vi kunde tala med varandra han och jag. Jag använde sången när jag tilltalade honom och han svarade med ögonen. Jag har aldrig sett så uttrycksfulla ögon som Hampus ögon.
Hampus lärde mig mycket, genom den han var. Jag sjöng: Bollen den rullar och Hampus är här och han var verkligen närvarande och levande med sin spastiska kropp och sina livliga ögon.
Konsten och kulturen erbjuder många vägar till deltagande och delaktighet inte bara i sådana specifika fall utan faktiskt hela tiden. Ändå tar inte det traditionella skolsystemet, för att ta ett exempel ,den möjligheten på allvar utan kulturen är mer en garnering eller en stunds förströelse.
Utav hela grundskoletidens drygt 6600 timmar så utgör t.ex musiken endast 230 timmar.
Kunskapsskolan värderar inte kulturskolan, och ser inte det basala att vi har så många språk och sätt att uttrycka oss på. Kunskapsskolan förutsättser att vi alla kan använda samma traditionella verktyg där några kanske skulle komma bättre till sin rätt om de fick använda pensel och färg.
Alltså säger jag det en gång till. In med kulturen i valdebatten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar