fredag 14 maj 2010

Har vi förlorat kampen om kulturen?

Jag sjunger inte för att träffa rätt ton, jag sjunger för att stämma träff med det förunderliga livet.Så har musiken alltid fungerat i mitt liv sedan jag började spela av egen kraft. Ett sätt att bearbeta det mysterium och det fantaseri som är tillvaron här på jorden. Det kanske inte ligger någon allmängiltighet i min syn, men jag vet att jag inte på något sätt är unik. Kulturen och möjligheten att uttrycka och uppleva är väldigt centralt och angeläget för det stora flertalet.

Så här i valtider tänker jag, kulturdebatten då? Glömde vi kulturfrågorna? Kulturen i skolan, kultur i vården, på jobbet och i vardagen? Kultur som brobyggare, oavsett etnicitet, kön, ålder eller sexuell läggning.

Människan är istället utelämnad till mediemonopolet som sliter i oss, spelar ut mot våra sinnen med full kraft, raffinerat och medryckande.
Alla drömmer att vara idol eller fru/man till en bonde i lantlig idyll. Eller annars har de sociala medierna kommit emellan oss, nu innan vi lärt oss hantera dem? Vi kan vara vänner på facebook, det förpliktar inte, vi låter oss inte beröra eller beröras, men de fångar oss!

Scenkonsten, hjärtefråga för många av oss, ganityr och förströelse för andra. När kommer debatten om människans inneboende potential, och rätten till att få skapa, vara del i samhällsarbetet?

Kulturen hade en gång i tiden en viktig roll, inte minst i arbetarrörelsen. Bibliotekens tillkomst kom via folkbiblioteken som initierades via folkbildningsarbetet inom bl.a ABF.
Jag minns Lyrikveckorna på Hallstaberget som ABF-Mellannorrland anordnade så sent som under de sista decenierna under 1900-talet, med författare som Sandro-Key, Bengt Berg, Åke Hodell och Ann Smith m.fl. medverkade.
KSF gav ut lyrik till varje partikongress och till valen. Vi frågade oss då-överlever sången? Innerst inne trodde vi det, men hur blev det?

Trubadurer, poeter, förtroendevalda, konstnärer i en salig blandning träffades under ABF-forum etc. Allt detta verkar väldigt långt borta och mer eller mindre marginaliserat. Har vi förlorat kampen om kulturen? Det är klart vi inte har, det är dags nu!!!!

1 kommentar: