fredag 30 april 2010

Vem tycker det är bättre med reklamfinansierat?

Som musiker funderar man ibland om inte utvecklingen har stått still. Gagerna för oss som inte vistas på de stora arenorna, har stått stilla under många år, det man fick på -90 talet gäller än idag. Tur att vi har STIM.
STIM, svenska tonsättares internationella musikbyrå, tillvaratar kulturskapares intressen avseende musik. De har för vår räkning förhandlat fram avtal avseende medverkan i etern.
Spelar du 1 minut i Svt får du 350 kronor, medan du får bara 200 kronor i TV4. 1 minut på P3 ger 70 kronor medan i reklamfinansierad radio får du bara 1-3 kronor per minut.
Jag vet inte om all reklamfinansierad media omfattas av avtal med STIM, men jag vet emellertid att för kulturskaparna väntar dyrtid om public service skulle stryka på foten. Offentliga medel och vi skattebetalare värmer fortfarande kulturarbetarna, men hur länge till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar