onsdag 10 juni 2009

Ursprung..


Farfar Karl Albin, född den 6 februari 1882 släggare och slaktarlärling sedermera lagerförman på Eskilstuna Stålpressningsbolag.Farmor Anna Matilda född den 13 juni 1890 piga och sedan hemmafru, mitt ursprung på fädernet. De gifte sig 1912, 1919 fick de ende sonen, Karl Svante. Hinke Berggren hade hållit tal i Folkets Hus och uppmanat arbeterna att inte förse kapitalisterna med billig arbetskraft och militäristerna med kanonmat. "Vi ska inte behöva bli fattiga för att kapitalisterna ska bli rika. Dom kan göra sina ungar själva sa den nyblivne stolte fadern". (ur I grund och botten).
Jag fick aldrig träffa min farfar, jag har sparat en bild på honom när han som 60-åring går på händerna. Han var också en duktig tecknare, jag har kvar tiotalet bilder som han gjort. Farfar dog i kräftan 1946.
Farmor vakade över oss en våning upp under hela min barndomstid, i basker och med långrock skötte hon också lördagskrattningen på gården. Nåde den som rörde till krattningen under helgen.... På ålderns höst hade hon några fästmän som kom och uppvaktade, men det blev mest Fia med Knuff.. Farmor dog 1972 efter ha tillbringat sina sista år på Elimhemmet på Bryggartorpsgatan.

Vilka spår har de ristat i efterkommande generationer, i min familj som är dubbelt så stor....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar