fredag 13 april 2012

Vardagsbön i födelsestaden

Ta mig till staden där jag växte upp, ge mig åter de tre cyklar som blivit stulna under mitt liv där,låt mig förnimma lukten i musikaffären där jag köper mitt första trumset, det jag kan köpa när jag säljer moppen. Ge mig doften av april innan asfalten tar makten, och när vi kan göra kulhål ute på gatan utanför huset där jag växer upp. Låt mig sitta i syrénbersån, gå på grusgångarna och klättra i körsbärsträden. Låt det vara lördag och låt farmor kliva fram ur dåtiden med krattan i högsta hugg, och göra gården fin innan hon på sedvanligt manér åker till kyrkogården för att vara med farfar en stund. Låt mig höra godnattsagan och sitta på gunghästen, allt det där som jag lämnat djupt inom mig men som ändå finns. Ge mig det, jag behöver det, när jag lever här med dem jag älskar, här i staden där jag föddes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar