måndag 28 juni 2010

Gå i kloster


Vi besöker Östanbäcks kloster nära Sala, en gammal skola som nu tjänar bröderna i denna munkorden som lyder under helige Benedikts regel.
Vi hamnar vid samma bord som en utav bröderna, och min nyfikenhet gör att jag inleder ett samtal med denna broder om klosterlivet vs samhället. Jag konstaterar att vi tänker olika om det mesta, jag tror t.o.m att han låter sig provoceras av oss. Han tycker att de som jobbar med sociala frågor ute i samhället, "bara" jobbar 8timmar om dagen, och det känns som om han menar att då är det inte på riktigt? Jag kanske provocerar med att säga "att tron utan gärningar är död", som om att klosterlivet skulle vara befriat från gärningar, vilket jag naturligtvis inte menar. Han sluggar lite emot kvinnliga teologie studerande, akademiker och universitetsutbildningar, och så där håller vi på ett tag. Ganska trevligt om än på parallella spår. Har ni vägarna förbi, köp deras fina ljus i klosterboden, ty det är bättre att tända ett ljus än att banna mörkret, eller hur broder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar