torsdag 29 mars 2018

När våra barn växte upp hade vi en skola som strävade mot likvärdighet.

Marknaden har letat sig in i vårt samhälle. Milton Friedmans ekonomiska teorier har fått fäste, med att bryta upp och kassera det offentliga skolmonopolet och skapa en utbildningsmarknad.
I stället för en skola likvärdig på platsen där jag bor som motverkar klassklyftor, har vi fått en skola som främjar segregation."Under slutet 00-talet har elevernas socioekonomiska bakgrund fått ökad betydelse har man lyckas i skolan" skriver Kent Werne i ETC i dag.
Utvecklingen i skolindustrin avgörs av tillgång och efterfrågan. Elever och föräldrar är kunder.
Det gamla klassamhällets vanföreställningar om människovärdet fullt ut.
Kvardröjande klassgränser och sociala skillnader hindrar, utvecklingen av samhörighet och solidaritet mellan olika grupper. Dessutom fyller den svenska demokratin 100 år i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar