söndag 27 februari 2011

Tunafors Skola

1962 började jag i första klass på Tunafors Skola Elis Lindkvist var tillsyningslärare, och min första lärare i småskolan var Barbro Rydbom.
Min pappa gick också i skolan på 20-talet, och då undervisade bl.a G.A. Svensson , eller gubben Gas som han kallades av eleverna. Skolan som centralplats i området där vi bodde och där vi lekte.
Skolan som identitetsskapare. Vi var Tunaforsare, så var det, så fanns det Djurgårdare och de från Fröslunda naturligtvis, men Tunafors var vårt eldorado.
Till saken hör att jag engagerade mig i sportklubben den stolta, startad 1906. Tunafors Sportklubb, där pappas tränare Sven, också blev min tränare, låt vara att det var 30 år senare.
Hembygdromantik?Nej, inte alls, tiden vrider vi inte tillbaka. Men vår alldeles unika uppväxt präglar oss naturligtvis. Nu nästan 50 år efter min skolstart, bor jag fortfarande kvar på samma plätt, efter diverse utsvävningar, men tiden är en annan.
Jag letar fortfarande efter identifikation, efter sådant som engagerar och berör. Vår skola har blivit British Junior, sportklubben finns nästan inte, och vi kurar skymning i vårt hem på söder i Eskilstuna.

2 kommentarer:

  1. Att söka efter sånt som engagerar och berör...
    Kanske är det det som är meningen med det hela??

    SvaraRadera