lördag 22 januari 2011

Att skriva sig frisk?

Jag försöker fästa mina tankar på ett papper, men pappret halkar undan hela tiden , och tankarna landar i det praktiska, vardagliga istället. Så måste de få vara ibland. Men det är bra hjärngymnastik att försöka skriva några ark varje dag, det fångar in tillvaron och min uppmärksamhet märker jag. Vi har dels en skrivbok på vår toalett, där vi kan fnula och strula dit "ord och tankar för dagen", sen tror jag att bloggandet har en betydelse också för egen del, och för det tredje försöker jag med ojämna mellanrum skriva nya låtar. Sammantaget har denna strategi, om inte annat, mentalhygiensk påverkan på mig själv. En del av den Lundkvistska överlevnadsstrategin? Javisst men livet är så mycket annat också, men just nu i stunden är det på det här sättet. Livsresan vindlar sig fram på spännande vägar, mötena är många, stoppen meningsfulla alltsom oftast.
Som idag när Hugo och Pia kom på besök. Några timmars innerlig och meningsskapande tillvaro. Det är härligt med människorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar