112 miljoner till skapande skola, om skolan vill. 68 av landets 290 kommuner har inte sökt medel att arbeta med skapande skola. Valfriheten att kunna välja bort?
I min kommun har man valt att inte söka medel från skapande skola. Problemet med valfriheten som regeringen hela tiden prisar är att kultur inte kan duttas med.Man måste istället baka in kulturen i det vardagliga arbetet i skolan liksom det var meningen från början i den s.k Sörmlandsmodellen för att ta ett exempel. Där alla barn i Sörmland kommer i åtnjutande av dans, musik och teater under alla åren i grundskolan. Barnkulturen är dessutom fastslagen i FN:s barnkonvention.
Aktionsgruppen för barnkultur hade ett uppdrag av regeringen att se över barns och ungas möjligheter till kulturengagemang och eget skapande, och komma med förslag på hur området skulle stärkas.
Tänka framåt, men göra nu - Så stärker vi barnkulturen
SOU 2006:45, men vad har det blivit av denna genomlysning?
Det fanns en gång ett levande nätverk för barnkultur i Sverige. Nätverket bestod av pedagoger och konstnärer knutna bl.a till de barnkulturcentra som fanns runt om i Sverige. Många av verksamheterna gick in under kommunernas kulturskolor tyvärr och försvann när åtstramningarna drabbade kommunernas ekonomi. Vem företräder den skapande utforskande människan? Har skolan utrymme för det? Var finns det plats för att ta vara på de erfarenheter som musikhandledare, drama och danspedagoger och konstnärer kan bidra med.Men framförallt hur gör vi barn och unga mer delaktiga i samhällsarbetet om de inte får verktygen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar